sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Ammatteja?

Hei taas!

Lukasin tossa tän päivän hesarista ysiluokkalaisten ammattihaaveita ja aloin oikeestaan itekkin miettiä että mihinkä sitä itte haluaisin. Ens vuonna ku olisi lukion valinta edessä. Nyt kaikki toki korjaa että haku, koska eihän sitä koskaan tiedä mihin pääsee ja mihin ei, minä taas... No joo, tiedän kuulostavani itserakkaalta, mutta 9.7 keskiarvolla voisin kuvitella pääseväni mihin tahansa normi lukioon. Tosin tästä tullaan siihen, etten mä halua normi lukioon. Mun haaveena olisi Kallion lukion näyttämötaiteen linja ja jos sieltä vielä pääsis Teatterikorkeakouluun nii olisin aika pilvissä. Toki ymmärrettävää on ettei näyttelijän ammatti ole kovin realistinen, joten vaikka yritänkin TEAK:iin ei se tarkoita että minusta tulisi näyttelijä. Sellainen teatterikoulun ohjaajakin olisi tosi kiva, koska toinen haaveammattini on opettaja. Oikeastaan myös kuvaamataidon opettaja kuulostaa todella ihanalta ammatilta. Ja muistaaksenbi TEK:issa on jonkinlainen kuvaamataidollinenkin koulutus. Ja onhan Kuvataide akatemiakin olemassa.

Ninoon joo, tiedän olevani taide painottunut, mutta silti... En usko että viihtyisin ammatissa jossa en saisi olla spontaani ja ilmaista itseäni. Ja haluaisin myös olla lasten ja nuorten kanssa, jonkinlaisessa auktoriteetti asemassa. Ja jo nyt olen huomannut nauttivani nuorempien ohjauksesta. Olen kesätöissä LUP:illa ohjaamassa kesäleirejä, ja karatessa ohjailen peruskurssia. Teatterissakin minulla on vähän sellainen apuohjaajan asema, koska (yhdessä niistä kolmesta koulusta jossa käun) olen muutamaa vuotta vanhempi kuin muut. Ja todellakin se on hauskaa.

Kuinka realistisia haaveeni sitten ovat? Voin omaksi edukseni sanoa, että todella olisin valmis tekemään töitäkin niitten eteen. Oikeastaan, muistan kun joskus eskarissa kysyttiin, mikä susta tulee isona, niin kun kaikki muut tytöt vastasi eläinlääkäriä ja prinsessaa, muistaakseni oma vastaukseni oli ollut teatteriohjaaja. Ja eikös siinä yhdisty vähän niinkuin opettajan ja näyttelijän ammatit? Mutta totta, on ehkä hieman aikaista ajatella sitä miksi ryhtyy, haluan pitää mahdollisimman monta vaihtoehtoa auki. On toki totta, että rakastan piirtämisen ja näyttelemisen ohella, myöskin kirjoittamista, matikkaa, kemiaa, historiaa, ompelua ja kaikkea mitä viel nyt keksin.

Oikeastaan me ruvettiin tekemään yhden kaverin kanssa yhteistyötä, koska se haluaa peliohjelmoijaksi ja on suunnittelemassa ja ohjeimoimassa nyt yhtä vähän Zeldojen kaltasta seikkailupeliä, niin mä teen sille grafiikkaehdotuksia (tosin piirtämällä, itse olen täyskökkö tietokoneiden kanssa) ja se sitte ohjelmoi parhaan. Työtähän siinä riittää et saa kaiken hienoksi, mutta hauskaa meillä on. Ja pelin alku ainakin vaikuttaa tosi hyvältä. Me yhdessä myös kirjotetaan siihen sitä tarinaa. (Vink. vink siihen liittyy jonkinnäkönen enkelkivi (ei olla keksitty viel hyvää nimee ja peli tulee englanniks kuitenki) ja tyyppi joka löytää sen ja päätyy paratiisiin joka ei ookkaan paratiisi ja mitä kaikkee vielä) Mut siis. Tietenki meil on viel erikseen tyypit jotka suunnittelee battlejärjestelmät (siitä tulee aktiivinen battle järjestelmä) ja kaikki tehtävät ja palapelit (yhteistyössä toki meijän kanssa) mutta oikeesti mä niin odotan jos se saa sen jollekkin peliyhtiölle, koska se on aivan sairaan hyvä! Ja uskokaa pois, mun kaveri on tosi hyvä ohjelmoija, varsinki ku sen isä vähän auttelee.)


Mutta oikeestaan, ehkä mä jätän nää ammattiasiat pohdittaviksi muualle ja palaan boggaamisen sijasta siivoamaan. ~Cya!~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti